Velkommen

Vi er glade for at byde nye elever og forældre velkommen til vores skole. Vi håber, at denne hjemmeside giver et indblik i, hvilken skole vi er.

Vil du se mere om hverdagen på skolen, kan du følge os på Facebook, som blot hedder Ørstedskolen.

Det er altid muligt at kontakte os for en aftale, hvor vi kan fortælle mere om hverdagen i skolen, og hvor vi kan fremvise vores afdelinger - afdeling Rudkøbing og afdeling Strynø. Se oplysninger under fanen: Kontakt.

Hvem er vi?

Ørstedskolen er en folkeskole for elever fra børnehaveklasse til 10. klasse samt specialklasse på mellemtrinnet og i udskolingen.

Skolen har et elevtal på omkring 670 elever og 90 medarbejdere.

Klassekvotienten er i gennemsnit 22,9 elever pr. klasse. Der kan være både færre eller flere i klasserne.

Fællesskab, trivsel - og selvfølgelig høj faglighed, er vores pejlemærker for at drive en god og velfungerende skole.  På skolen arbejder vi for et inkluderende læringsmiljø, hvor der er fokus på glæde og positive børnefællesskaber, samt plads og respekt for den enkelte.

Ørstedskolen består af to afdelinger.

Afdeling Rudkøbing: Tilbyder undervisning fra børnehaveklassen til 10. klasse, herunder en specialklasse på mellemtrinnet og en i udskolingen.

Efter 6. klasse samles elever fra Nordskolen og Humble Skole på Ørstedskolen, afdeling Rudkøbing, og nye 7. klasser bliver etableret.

Kommunens Musikskole og Børnetandplejen er placeret på skolen.

Skolen, som er beliggende i Rudkøbing på Langeland, blev bygget i 2010 og rummer over et større antal kvm. Vi har egne idrætshaller, et idrætsanlæg med boldbaner og atletikfaciliteter. Skolen har desuden et stort udendørsområde med tre atriumgårde, store grønne arealer med legeplads og dejlige opholdsområder. Derudover er skolen nær skov, strand og vand.

xx

Afdeling Strynø: Tilbyder undervisning fra børnehaveklasse til og med 4. klasse. Efter 4. klasse fortsætter børnene deres skolegang i Rudkøbing.

Skolen ligger på Strynø, og er beliggende i smukke omgivelser af natur, strand og vand.

Forældresamarbejde

Ørstedskolen lægger stor vægt på samarbejdet mellem forældre og skolen. Det gøres ved gensidig kommunikation og et aktivt samarbejde omkring hvert barn og hver klasse. Samarbejdet mellem forældre og skolen kan foregå på forskellige måder. Lige fra den korte uformelle samtale på gangen, pr. telefon eller til planlagte møder som skole/hjemsamtaler og øvrige møder.

Skolen benytter Aula.dk til den skriftlige kommunikation mellem hjem og skole.

Indskrivning til børnehaveklasse

Skoleindskrivning til kommende børnehaveklasser er hvert år i januar måned.  Indskrivning foregår elektronisk og kræver Mit-ID.  Det er kun forældre med forældremyndighed over barnet, som kan indskrive. Indskrivning kan foretages på linket Her!

Optagelse i 10. klasse

10. klasse på Ørstedskolen er en mulighed for at forberede sig fagligt og/eller socialt og personligt, og på den måde blive klar til en erhvervsuddannelse, HF eller gymnasiet.

I vores 10. klasse skal man have fagene dansk, matematik, engelsk og samfundsfag, samt vælge mellem valgfagene idræt og madkundskab. Derudover tilbyder vi tysk og fysik/kemi.

Kontakt os for at høre mere om den årlige skolerejse til Prag, uddannelsestur og brobygning, ekskursioner m.m. - som alt sammen er en del af 10. klasse.

Sådan optages du i 10. klasse

Søger du optagelse sker dette via www.optagelse.dk sammen med din vejleder og dine forældre.

Finder du ud af, at du gerne vil i 10. klasse efter deadline ved optagelse.dk, kontakter du skolens sekretariat og hører, om der er mulighed for det.

Vores 10. klasses tilbud er for eleverne på Langeland, men der er også åbent for optag af unge fra andre kommuner!