Sammen gør vi en forskel

Særlige begivenheder

Edit24:

7.c fra Ørstedskolen vinder Bedste Håndværk med filmen Forræderi ved den store Edit24 gallafinale, der i 2024 blev afholdt i Odense.

4.b deltog også i finalen med filmen Viking, der havde vundet den lokale galla.

Skolernes Sangdag:

En fantastisk fællesskabsoplevelse live fra DRs Koncerthus. 4. årgang fra Ørstedskolen deltog i 2024 til Skolernes Sangdag fra DR-byen, hvor de var kor.

Den åbne skole

Den åbne skole er en skole, som inddrager lokalområdet. Det kan være erhvervslivet, idrætsforeningerne, virksomheder m.m.

Ørstedskolen har samarbejde med flere lokale aktører, herunder Biblioteket, Langeland Museum, Musikskolen, Ungdomsskolen, SHORES Langeland, foreninger og lokale virksomheder.

Er din lokale virksomhed interesseret i et samarbejde med skolen, så kontakt os gerne. Se vores oplysninger under fanen: Kontakt!

Her eksempler:

Langeland Bibliotek

Ørstedskolen har fokus på læsning, og vores målsætning er, at skabe læseglæde og læselyst hos alle vores elever. I det arbejde er biblioteket en vigtig samarbejdspartner.

Vi vil derfor opfordre forældre og børn til at besøge Langeland Bibliotek, deltage i de aktiviteter som er på biblioteket, og ikke mindst, for at låne en god bog. Link til Biblioteket.

Langelands Museum

Ørstedskolen samarbejder med Langelands Museum. I skolens Læringscenter (PLC) er der skiftende udstillinger til læring og inspiration for vores elever. Link til museet.

Sciencestrategi

På Langeland samarbejder vi om den kommunale Sciencestrategi, hvor det er besluttet, at vi har fokus på vand og på elektricitet.

Link til kommunens Sciencestrategi.

SHORES Langeland

På 5. årgang samarbejder vi med SHORES om svømning i havet, som vi kalder SvØms.

Vi er så heldige, at vi har en container til opbevaring af våddragter, diverse udstyr m.m. Friluftsrådet har givet os midler til at indkøbe en container, som har stor betydning for vores svømning på åbent vand, som vi kalder SvØms.

Det Sydfynske Øhav er udnævnt til UNESCO Global Geopark

En geopark er et geografisk område med særlig geologisk betydning og en stærk kulturarv. Geoparker har stor videnskabelig og kulturhistorisk værdi, fordi de giver et unikt indblik i naturfænomener og miljøprocesser, som over hundredtusinder af år har skabt landskaber og præget biodiversitet og naturgrundlag.

Filmen Geopark Det Sydfynske Øhav fortæller historien om en dramatisk havstigning i slutningen af sidste istid, og om hvordan isen skabte et helt særligt landskab, der har defineret områdets natur og kultur gennem 10.000 år.

Filmen kan ses på linket:

Musikskolen

Langeland Musikskole er beliggende på Ørstedskolen i Rudkøbing, som vi samarbejder med i hverdagen og til diverse arrangementer. Link til Musikskolen.

Havet omkring Langeland

Vi har mange aktiviteter ved havet. Her et foto fra vandsportsdagen i udskolingen. En fantastisk dag i samarbejde med Ungdomsskolen.