Traditioner

Traditioner på Ørstedskolen

I løbet af skoleåret arrangeres der ofte omlagte dage, anderledes skoledage, ekskursioner, events m.m. Dog har vi nogle helt faste traditioner:

Morgensang/fællessamling, afdeling Rudkøbing:

• Indskolingen hver dag kl. 8.25.
  • Mellemtrin hver mandag og fredag kl. 8.25.
  • Udskolingen mødes løbende til fællessamlinger.

H. C. Ørsted:

Hvert år fejres H. C. Ørsteds fødselsdag, og der afholdes en emnedag i starten af skoleåret med fokus på hans liv og virke.

H. C. Ørsted har fødselsdag den 14. august.

Skolernes Motionsdag:

Fredagen før efterårsferien deltager vi i den nationale motionsdag. Hver afdeling har sine faste traditioner med løb, leg og bevægelse. En sjov og aktiv dag.

Juleklippedag:

Vi afholder juleklippedag, hvor afdelingen pyntes op til jul - datoen kan være forskellig for de enkelte afdelinger.

Sidste skoledag før juleferien:

En formiddag med fokus på positive relationer og sociale fællesskaber på årgangene, og på tværs af afdelingerne. En hyggelig dag før ferien, hvor dagen afsluttes med et festligt juleshow i hallen for alle elever og personaler. Juleshowet arrangeres i samarbejde med Musikskolen.

Sidste skoledag for 9. og 10. klasserne:

Dagen fejres på skolen. Karamelkast i afdelingerne, udklædte afgangselever elever og et festligt arrangement i hallen arrangeret af afgangseleverne for 7. til 10. klasse samt personale i udskolingen.

Dimission:

Den sidste onsdag inden sommerferien er der dimission for afgangseleverne fra SPU, 9. og 10. klasse.

• Taler, fællessange og musik i hallen samt udlevering af afgangsbeviser.
  • Socialt arrangement i klasserne.

Sidste skoledag før sommerferien:

En festlig dag før ferien, hvor vi ønsker hinanden en god sommer. I hallen slutter vi skoleåret af med et flot show med sang og musik for alle elever og personaler. Arrangementet er i samarbejde med Musikskolen.

Skolefester i afdelingerne:

Hver afdeling har deres traditioner. F.eks. Halloweenfest, skolefest på mellemtrinnet, diverse turneringer m.m.

Kortere skoledage

Fire dage om året slutter skoledagen kl. 11.45:

Dagen før efterårsferien.

Sidste dag inden juleferien.

Dagen før vinterferien.

Sidste skoledag før sommerferien.